ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  

 

ΘΕΜΑ:ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ.

 

                                                       

 

 

                                                     ΣΤΑΔΙΑ     

 

Α. ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ

 

-Η αφορμή για την επιλογή του συγκεκριμένου θέματος είναι διπλή. Από τη μια πλευρά η συχνή προβολή μέσα από τα ΜΜΕ της διεξαγωγής των Ολυμπιακών αγώνων στη χώρα μας για πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια και από την άλλη η συνέχεια ενός άλλου προηγούμενου προγράμματος που αφορούσε την ελιά σαν σύμβολο νίκης.

 

   ΣΤΟΧΟΙ

 

--Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με το αρχαιοελληνικό πνεύμα και τα υψηλά ιδεώδη ,  π.χ : νους υγιής εν σώματι υγιές.  Κ.τ.λ.

--Να καταλάβουν τη σημασία των Ολυμπιακών αγώνων τόσο στην αρχαιότητα , όσο και στη σύγχρονη εποχή.

--Να κατανοήσουν πως σημασία έχει η συμμετοχή στους αγώνες  και όχι  η νίκη.

--Να μάθουν για το αρχαιοελληνικό πολιτισμό.

--Να αναπτύξουν την ευγενή άμιλλα μεταξύ τους και όχι τον στυγνό ανταγωνισμό.

--Να συνεργάζονται και μαζί να βρίσκουν λύσεις.

--Να γνωρίσουν τα Ολυμπιακά αθλήματα

--Να κατανοήσουν την έννοια της Ολυμπιακής εκεχειρίας και μέσω αυτής την αναγκαιότητα της συναδέλφωσης όλων των λαών.

--Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με καινούργιες λέξεις ούτως ώστε  γλωσσικά , αλλά και νοητικά να υπάρξει πρόοδος.   

 

  ΣΚΟΠΟΣ 

Βασικός σκοπός αυτού του σχεδίου εργασίας είναι να δοθεί στα παιδιά μέσα από διαδικασίες βιωματικής μάθησης , η δυνατότητα να αναλάβουν πρωτοβουλίες που θα τα οδηγήσουν στην κατανόηση της σημασίας που έχουν οι Ολυμπιακοί αγώνες για όλο τον κόσμο . Ακόμα να συμβάλει στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους μέσα από την γνωριμία τους με τους πολιτισμούς των χωρών που λαμβάνουν μέρος στους αγώνες .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Β .  ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΡΑΣΗΣ.

 

                     i)                      ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ

 

 

 

 

 

ΓΛΩΣΣΑ                              ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ               ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                            

                                                                                                      

 

ΙΣΤΟΡΙΑ                                                                                      ΜΕΛΕΤΗ

                                                                                                  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

 

 

 

 

                                               ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ

                                                     ΑΓΩΝΕΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΓΩΓΗ                                       ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ                  ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ 

ΥΓΕΙΑΣ                                                                                              ΑΓΩΓΗ

                                                                                              (δραματοποίηση,μουσική

                                                                                                            χειροτεχνείες) 

 

 

 

 

 

 

 

 

ii)                  Οργάνωση σε ομάδες εργασίας.

 

                 Λόγω του μικρού αριθμού νηπίων ( 3 στο σύνολο ) εκ των πραγμάτων         οργάνωση σε ομάδες εργασίας δεν μπόρεσε να γίνει . Αλλά κάθε παιδί ανέλαβε να  φέρει στην τάξη ότι θα μπορούσε να έχει σχέση με το θέμα .

 

iii)                Τα νήπια συγκέντρωσαν το υλικό  σε διάστημα μιας εβδομάδας μέσα σε ένα ιδιαίτερα ενθουσιώδες κλίμα.

Υλικό : βιβλία , βιντεοκασέτες για τους Ολυμπιακούς αγώνες , μασκότ                                                                                                     των  Ελληνικών Ολυμπιακών αγώνων (Φοίβος Αθηνά) , κάρτες , ποστερ , κλαδιά ελιάς . ( Δανειστήκαμε υλικό και από το μάθημα της Ολυμπιακής παιδείας : βιβλία , βίντεο , cd ).

 

iv)                Έγινε αξιολόγηση του υλικού που συγκεντρώθηκε από τα παιδιά με την βοήθεια της νηπιαγωγού και διαμορφώθηκε μια αξιόλογη γωνιά για τους Ολυμπιακούς αγώνες έτσι ώστε τα παιδιά να την επισκέπτονται και να την εμπλουτίζουν κάθε φορά.  

 

v)                  Ύστερα έγινε η επιλογή των δραστηριοτήτων με τη βοήθεια των παιδιών. Έτσι μετά από  καταιγισμό πραγματικά ιδεών από τα παιδιά και την διακριτική πάντα υποβοήθηση της εκπαιδευτικού διαμορφώθηκαν δραστηριότητες που θα αναλυθούν παρακάτω .

 

 

 

Γ  )         ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ -ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ.

 

           

 

α.  Δραστηριότητες που αφορούν τον γλωσσικό τομέα είναι :

Συζητήσεις στην παρεουλα σε καθημερινή σχεδόν βάση για το κύριο θέμα , αλλά και τα επιμέρους θέματα .

--Ολυμπιακοί αγώνες στη αρχαιότητα και σήμερα

--Η σημασία των 5 κύκλων της σημαίας των σύγχρονων Ολυμπιακών αγώνων.

--Το έπαθλο των νικητών ολυμπιονικών στα Αρχαία χρόνια : στεφάνι από κλαδί ελιάς.

--Ποιος ο μύθος που σχετίζεται με τους πρώτους Ολυμπιακούς αγώνες στην Αρχαία Ολυμπία ( ποιος τους εφηύρε και γιατί )

--Τα ολυμπιακά αθλήματα στην αρχαιότητα και τώρα και οι διάφορες τους . Ο χρόνος διεξαγωγής τους τότε και τώρα .

--Τι είναι η Ολυμπιακή εκεχειρία .

--Συζήτηση για την τελετή αφής της φλόγας των Ολυμπιακών αγώνων.

--Μυθολογία : 12 θεοί του Ολύμπου και η σύνδεση τους με του Ολυμπιακούς αγώνες.

--Τελετή έναρξης Ολυμπιακών αγώνων σήμερα και τότε.

--Ποτέ έγιναν την σύγχρονη εποχή στην Ελλάδα Ολυμπιακοί αγώνες και ποιος ήταν ο εμπνευστής της ιδέας.

--Έννοια της ειρήνης με αφορμή την Ολυμπιακή εκεχειρία.

--Αναφορά στις χώρες που έχουν αναλάβει έως τώρα Ολυμπιάδα.

--Γνωριμία με τον πολιτισμό των χωρών των 5 ηπείρων και τις σημαίες αυτών.

--Ανάγνωση παραμυθιών από όλο τον κόσμο . Ανάγνωση παραμυθιών σχετικά με την ειρήνη. ( Η φάλαινα που έφαγε τον πόλεμο του Ευγένιου Τριβιζα ).

--Γράμμα από τα νήπια στα παιδιά όλου του κόσμου.

--Δημιουργία παραμυθιού από τα νήπια : ΄¨κάποτε στην Ολυμπία ¨ .

--Γνωριμία με τις μασκότ των Ολυμπιακών αγώνων στην Ελλάδα (Φοίβος , Αθηνά ) και των άλλων χωρών .

--Παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδία στην Αρχαιότητα και σύγκριση με τα σύγχρονα.

--Πρόσκληση στην υπεύθυνη της Ολυμπιακής παιδείας κ.α Βάσω Κρίθαρη να μιλήσει στα παιδιά για το θέμα αυτό.

--Επίσκεψη σε γήπεδο της κοινότητας για να κατανοήσουν τις διαστάσεις του σταδίου και σε αρχαιολογικό χώρο στο ναό της θεάς Δήμητρας στο Σαγκρι.

--Αναφορά στα στοιχεία εκείνα που μπορεί να αμαυρώσουν τους Ολυμπιακούς αγώνες : αναβολικά , επικίνδυνες ουσίες ( Αγωγή υγείας ).

 

β )   ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

 

--Οι κύκλοι = Γεωμετρικά σχήματα .

--Τα χρώματα με βάση τους 5 ολυμπιακούς κύκλους και οι προσμίξεις χρωμάτων.

--Αρίθμηση από 1-5 και κατανόηση της έννοιας της πληθικότητας , αντιστοιχίσεις , συγκρίσεις .

--Κατανόηση των χωροχρονικών σχέσεων μέσα από τη σύγκριση του ΄χθες΄ και του ΄σήμερα΄ των Ολυμπιακών αγώνων . Διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων , χτες και σήμερα , δεξιά-αριστερά .

--Ταξινόμηση των αθλημάτων ανάλογα με το χώρο διεξαγωγής τους. ( θαλάσσια κτλ ).

 

γ )   ΦΥΣΙΚΕΣ  ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ.

 

--Πείραμα με τη βοήθεια ενός μεγεθυντικού φακού και ενός χαρτιού , προκείμενου τα παιδιά να κατανοήσουν τις ιδιότητες του ήλιου , με αφορμή το άναμμα της φλόγας στην Αρχαία Ολυμπία .

--Ήλιος ενέργεια .

--Οι ιδιότητες της φωτιάς με αφορμή την ανάγνωση του μύθου  ¨το Δώρο της φωτιάς ¨ από την νηπιαγωγό .

 

δ )   ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ.

 

--Μέσα από τους 5 ολυμπιακούς κύκλους να γνωρίσουν τις 5 αντίστοιχα ηπείρους.

--Να μάθουν για τον πολιτισμό και άλλων χωρών που λαμβάνουν μέρος στους αγώνες . Ομοιότητες και διαφορές με τον δικό μας .

--Επαφή των παιδιών με τον παγκόσμιο χάρτη .

--Μέσα από την επίσκεψη τους στον αρχαιολογικό χώρο του ναού της θεάς Δήμητρας να μάθουν πως λάτρευαν στην αρχαιότητα οι Έλληνες τους θεούς τους , προς τιμήν των οποίων γίνονται οι Ολυμπιακοί αγώνες .

--Μέσα από φωτογραφίες της Αρχαίας Ολυμπίας τα παιδιά μαθαίνουν πως είναι το φυσικό περιβάλλον εκεί , και τα μορφολογικά στοιχεία ( βουνό ) .

 

ε )     ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ

 

--Αναφορά για τις 5 ηπείρους που συμβολίζουν οι 5 ολυμπιακοί κύκλοι.

--Που βρίσκεται γεωγραφικά η Αρχαία Ολυμπία .

--Ποια διαδρομή θα ακολουθήσει η ολυμπιακή φλόγα ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο .

--Που έγιναν οι προηγούμενοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες ( Αυστραλία ).

--Προβολή βίντεο με τα ζώα που ζουν στην χώρα αυτή . Κατασκευή κολλάζ για την Αυστραλία , αλλά και την Ελλάδα .

--Επίσκεψη στο γήπεδο μπάσκετ του χωριού προκείμενου τα παιδιά να γνωρίσουν τον χώρο διεξαγωγής του συγκεκριμένου αθλήματος.

--Κατασκευή του χάρτη της Ελλάδας σε χαρτόνι και γνωριμία των παιδιών με τα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας τους .

 

στ )  ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ.

 

     Στον τομέα των εικαστικών  όσον αφορά την χειροτεχνία οι δραστηριότητες είναι : ομαδικές και ατομικές .

1)      Ομαδικές :

--Η σημαία των σύγχρονων Ολυμπιακών αγώνων πάνω σε χαρτί του μέτρου , το σήμα των Ελληνικών Ολυμπιακών αγώνων με το άσπρο στεφάνι πάνω σε γαλάζιο φόντο. Το βουνό των θεών , ο Όλυμπος και οι 12 θεοί κατασκευασμένο από φελιζόλ , κολλάζ φωτογραφίες παιδιών από όλο τον κόσμο , κολλάζ με φωτογραφίες ολυμπιακών αθλημάτων , κολλάζ για τους αγώνες στην αρχαιότητα με φωτογραφίες από απεικονίσεις πάνω σε αρχαία αντικείμενα , κατασκευή μακέτας από φελιζολ του αρχαίου σταδίου στην Ολυμπία και κατασκευή του παγκόσμιου χάρτη και τοποθέτηση από τα νήπια των σημαιών των χωρών πάνω του .

     2)  Ατομικές  :

--Κατασκευή από φύλλα ελιάς του στεφανιού νίκης των Ολυμπιακών αγώνων , ζωγραφική των ολυμπιακών αθλημάτων που αρέσουν στα παιδιά , κατασκευή της ολυμπιακής δάδας , το περιστέρι της ειρήνης με το κλαδί της ελιάς στο στόμα του  . Οι σημαίες διάφορων χωρών που παίρνουν μέρος στους αγώνες από χαρτόνι και καλαμάκια , τα παιδιά των 5 ηπείρων ζωγραφισμένα σε αντιστοίχιση με τους 5 ολυμπιακούς κύκλους , μόμπιλε με τα ολυμπιακά αγωνίσματα , παζλ με τις φιγούρες του Φοίβου και της Αθηνάς , πήλινες κούκλες που χρησιμοποιούσαν τα παιδιά για παιχνίδι στην αρχαιότητα , μετάλλια φτιαγμένα από πηλό τα οποία θα χρησιμέψουν στην τελική γιορτούλα  του νηπιαγωγείου .

 

  ΜΟΥΣΙΚΗ

 

--Τραγούδια εμπνευσμένα από τους Ολυμπιακούς αγώνες και την Ολυμπιακή εκεχειρία .

--Ακρόαση του ολυμπιακού ύμνου και ανάλυση αυτού με απλά λόγια στα παιδιά.

 

--Ακρόαση τραγουδιών από κάθε γεωγραφικό διαμέρισμα της Ελλάδος για να έρθουν τα παιδιά σε επαφή και γνωριμία με την Ελληνική παραδοσιακή μουσική

--Ακρόαση μουσικών κομματιών από διάφορες χώρες του κόσμου .

 

ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ-ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ.

 

--Αναπαράσταση των αγώνων που γίνονταν στην αρχαία Ολυμπία , αναπαράσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας όπως γινόταν στην αρχαιότητα .

--Δραματοποίηση των παραμυθιών ΄¨κάποτε στην Ολυμπία ¨  και ¨ το κανόνι της ειρήνης ¨.

--Παντομίμα τα ολυμπιακά αθλήματα.

--Κουκλοθέατρο εμπνευσμένο από την νηπιαγωγό και τα παιδιά με θέμα τους Ολυμπιακούς αγώνες και την Ολυμπιακή εκεχειρία .

 

ζ )  ΦΥΣΙΚΗ  ΑΓΩΓΗ

 

-  Παιχνίδια –αγώνες όπως : αγώνες δρόμου , σκυταλοδρομίες , ακόντιο , ιππασία , δισκοβολία , πάλη κτλ.

--Παιχνίδι : ονειρεύομαι , πετάω-ταξιδεύω στις 5 ηπείρους της γης .

--Αναγνώριση και ονομασία ορισμένων ολυμπιακών σπορ ( μπάσκετ , κολύμπι , άρση βαρών κτλ ).

--Η λειτουργία της αναπνοής στο ανθρώπινο σώμα και η καλή φυσική κατάσταση .

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ. : Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών για το συγκεκριμένο θέμα , οργάνωση των δραστηριοτήτων , προγραμματισμός των επισκέψεων και επεξεργασία όλων αυτών των στοιχείων .Το πρόγραμμα διεξήχθη 2 εβδομάδες πριν κλείσει το σχολείο για τις διακοπές του Πάσχα και ολοκληρώθηκε με τη καλοκαιρινή γιορτή .

 

Δ )  ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 

        Το αποτέλεσμα  της όλης μαθησιακής διαδικασίας τόσο στην ανάπτυξη όσο και στην κοινωνικοποιήσει των παιδιών σε ατομικό αλλά και σε επίπεδο ομάδας ήταν αξιόλογο και πολύ ενθαρρυντικό για τη πραγματοποίηση καινούργιων σχεδίων εργασίας από το ερχόμενο σχολικό έτος . Η οργάνωση των δραστηριοτήτων έγινε με βάση την ηλικία , τις μαθησιακές ανάγκες αλλά και εμπειρίες των παιδιών , για αυτό και οι περσότερες έγιναν αποδεχτές με ενθουσιασμό και καλή διάθεση . Οι στόχοι του προγράμματος όπως η ανάπτυξη της συνεργατικοτητας και της ευγενούς άμιλλας μεταξύ των παιδιών επετεύχθη σε μεγάλο βαθμό γιατί όλες οι δραστηριότητες είτε ομαδικές , είτε ατομικές έφεραν τα νήπια κοντά το ένα στο άλλο , αντάλλαξαν απόψεις , προβληματίστηκαν και αλληλοβοήθησαν .

Οι Ολυμπιακοί αγώνες ήταν ένα θέμα που κέντρισε το ενδιαφέρον των παιδιών από την πρώτη στιγμή και σκόρπισε χαρά στην ομάδα , γιατί μπήκαν σε έναν κόσμο που δεν είχαν γνωρίσει παρά μόνο μέσα από τα ΜΜΕ και το άγνωστο πάντοτε ενθουσιάζει τα παιδία. Στην προσπάθεια μας αυτή σημαντική ήταν η συμμετοχή των γονέων και της υπεύθυνου της Ολυμπιακής παιδείας στο δημοτικό που έκανε μια πρώτη σφαιρική ενημέρωση στα νήπια .

    Την τελευταία μέρα των μαθημάτων έγινε η παρουσίαση της εργασίας των παιδιών από τα ίδια με τη βοήθεια της νηπιαγωγού υποστηριζόμενη από εορταστικές εκδηλώσεις βασιζόμενες στους Ολυμπιακούς και την Ολυμπιακή ιδέα .

    Παρουσιάστηκε χορογραφία με τους 5 Ολυμπιακούς κύκλους από τα νήπια και δραματοποίηση – αναπαράσταση της τελετής αφής της Ολυμπιακής φλόγας με την συμμετοχή και της πρώτης τάξης του δημοτικού σχολείου Κορωνίδας καθώς πολλά παιχνίδια και αγώνες .

       Στις επόμενες σελίδες παρατίθεται φωτογραφικό υλικό από τις δραστηριότητες του νηπιαγωγείου μας.,

 

                                                    ΚΟΡΩΝΙΔΑ  2004

 

                              Η ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ   :  ΔΗΜΟΓΕΡΟΝΤΑ  ΑΘΑΝΑΣΙΑ

  

   

 

                               ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΣ .